کد مطلب:233445 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:247

زمین گسترده
در ادامه حضرت رضا علیه السلام - در مقام تشبیه و توصیف امام - او را به زمین گسترده (الامام... الارض البسیطة) تشبیه فرموده است. «بساط» از ماده ی «بسط» به معنی گستردن چیزی است. لذا واژه ی بساط به هر چیز گسترده ای اطلاق می شود و یك مصداق آن فرش است. قرآن كریم می فرماید: (و الله جعل لكم الارض بساطا)؛ [1] خداوند زمین را برای شما فرش گسترده ای قرار داد. نه آنچنان ناهموار است كه نتوانید بر آن استراحت و رفت و آمد كنید و نه آنچنان نرم و هموار است كه در آن فرو روید و قدرت حركت نداشته باشید. نه چنان داغ و سوزان است كه از گرمایش به زحمت بیفتید و نه سرد و بی حرارت كه زندگی بر روی آن برای شما دشوار گردد.

بعلاوه، بساطی است گسترده و آماده و دارای همه ی امكانات جهت رفع نیازمندیهای زندگی انسانها. زمین قرار گاهی است برای همه افراد بشر و در حالی كه چندین نوع حركت دارد، در پرتو قانون جاذبه و قشر عظیم هوایی كه آن را از هر سو فرا گرفته و عوامل گوناگون دیگر،چنان آرام است كه ساكنان آن كمترین حركتی احساس نمی كنند و هنگامی اهمیت این نعمت آشكار می گردد كه اندكی تزلزل و دگرگونی در آن رخ دهد.



[ صفحه 86]



می دانیم نعمت آرامش و امنیت پایه ی اصلی بهره گیری از نعمتهای دیگر است. بدیهی است اگر این عوامل مختلف دست به دست هم نمی دادند، هرگز این آرامش وجود نداشت. این زمین گسترده زندگان را روی خود جمع می كند و تمام حوائج و نیازهایشان را در اختیارشان می گذارد و مردگان آنها را نیز در خود جای می دهد، كه اگر زمین آماده پذیرش مردگان نبود، عفونت و بیماریهای ناشی از آن فاجعه ای عظیم برای زندگان به وجود می آورد.

آری! زمین همچون مادری كه فرزندان خود را دور هم جمع می كند و زیر پر و بال خویش قرار می دهد، انسانها را روی خود جای می دهد، نوازش می كند، تغذیه می نماید، لباس می پوشاند،سكنا می دهد و همه حوائجشان را تأمین می نماید. تشبیه امام به زمین گسترده ظاهرا اشاره به سعه ی وجودی امام علیه السلام و نیز گستردگی رحمت او دارد، كه سفره بركت امام علیه السلام برای همگان پهن است و وسیع ترین و محكم ترین پناهگاه امت است؛ «أوسعكم كهفا» [2] كه كسی بیش از او مردم را پناه نداده و در هجوم بلاها و آسیب ها هیچكس چون او آغوش پر مهر خود را به روی بندگان خدا نگشوده است. امام صادق علیه السلام به یكی از شیعیان فرمود: به خدا قسم من نسبت به شما از خودتان مهربان ترم. [3] .

امام عصر علیه السلام خطاب به شیعیانش می فرماید: ما در مراعات حال شما كوتاهی نمی كنیم و یادتان را از خاطر نمی بریم. اگر چنین نبود،بلاهای سخت بر شما فرود می آمد و دشمنان، شما را نابود می كردند. [4] .



[ صفحه 87]



در این روزگار،بزرگ ترین و روشن ترین جلوه ی رحمت فراگیر خداوند رحمان و رحیم، همان وجود نازنین و رحمت خیز امام زمان علیه السلام است.

گره گشایی امام علیه السلام از كار فرو بسته ی انسانها، به فرد یا قشری خاص و گروهی معین اختصاص نداشته، هر نیازمند و مددجویی را در بر می گیرد.

بنابراین به فضل الهی در این بستر آرام، همه ی وسایل آسایش و آرامش فرزندان این زمین آماده و مهیاست.



[ صفحه 89]




[1] نوح (71):19.

[2] بحارالانوار 115 / 51، ح 24.

[3] .... و الله أنا ارحم بكم منكم بأنفسكم. (بحارالانوار343 / 47، ح 33).

[4] احتجاج طبرسي 598 / 2، نامه امام عصر عليه السلام به شيخ مفيد رحمةالله عليه.